Waarom 'Hoe gaat het eigenlijk met jou' zo geniaal is

Dit forum gaat over die andere jeugdserie met het kinderkoor olv. Henk van der Velde....Hupsakee!

Waarom 'Hoe gaat het eigenlijk met jou' zo geniaal is

Berichtdoor Samba-boy » zo 27 jan 2013, 18:50

http://www.youtube.com/watch?v=-9RJGRhpDzg

Zoals ik hier in de comments al een keer eerder schreef: "Zo mooi hoe Willem schrok toen de presentator zei "We gaan meteen kijken", terwijl hij dacht dat alles weg was. "Wat? Een gefilmde..." Je zag dat hij dacht aan niet eerder teruggevonden beelden van Oebele, jammer dat er zoveel gewist is." Gelukkig is dit liedje en de aflevering waar het uit afkomstig is wel gewoon haast compleet bewaard gebleven, en kunnen mensen daar nog steeds van genieten. Maar wát is nou de reden dat dit liedje één van de meest herinnerde is, na Oebele is Hupsakee en Welkom in Oebele?

Ik zou het aan meerdere factoren willen stellen. 'Ome' Joop kreeg het voor elkaar om twee prachtige totaal verschillende muziekstijlen, upbeat jazzy en ietwat easy listening, in één liedje te krijgen. En het werkte! Gezien de plaat waar dit liedje op stond ook als zoete broodjes over de toonbank gingen, is dit nummer dan ook zo goed bijgebleven me dunkt. ...Ik vind het een mooi nummer. :)
Samba-boy

Re: Waarom 'Hoe gaat het eigenlijk met jou' zo geniaal is

Berichtdoor Mrs.Marsj » zo 27 jan 2013, 23:20

Ik ben het helemaal met je eens ! Dit is een van de mooiste nummers van Oebele.
Wel denk ik dat de populariteit van dit liedje voor een deel te danken is aan het feit dat wanneer er in een programma een Oebelefragment getoond werd, het altijd dit fragment was.
Mrs.Marsj

Berichtdoor Quadkwibus » zo 27 jan 2013, 23:46

Inderdaad erg mooi, zowel tekst als muziek. Misschien dat de populariteit ook een beetje te maken heeft met het feit dat de tekst ook over volwassenen kan gaan, waardoor het nummer evengoed volwassenenrepertoire had kunnen zijn/is. Bovendien gearrangeerd voor een hoop akoestische instrumenten, iets wat spijtig genoeg maar een paar jaar lang gebruikelijk was. Vóór plusminus 1965 kwam men meestal niet verder dan een combootje, en in de vroege jaren zeventig kwamen er synthesizers en andere elektronische ellende.

Kennen we nog nummers waarin twee volledig verschillende melodieën verweven worden? Paul van Vliet doet hetzelfde in 'Boven op de boulevard' maar andere voorbeelden ken ik niet (of ik kan er niet opkomen :-) ).
Quadkwibus

Berichtdoor GM1970 » zo 27 jan 2013, 23:51

Bíj 'Blauw is een rustige kleur', 'Nacht en ontij' en 'Inpakken en wegwezen' (voor de zekerheid: uit Hamelen) is dat eigenlijk ook zo.
GM1970

Berichtdoor fan van Hamelen » ma 28 jan 2013, 00:10

Dit is ook een van mijn favoriete nummers. Wieteke klinkt heel dromerig, haar heldere stem lijkt volkomen op te gaan in de muziek, helemaal als een instrument, en dan opeens de rauwe stem van Nijholt, cynisch alle illusies ontkrachtend. Prachtig!
fan van Hamelen

Berichtdoor tilanus » vr 08 feb 2013, 23:16

Wat ook meespeelt is dat de gemoedstoestand zo naar voren komt in de muziek. Het druilerige weer dat Willem zo van zich afschreeuwt tegen de zwoele stem onder de warme zon bij Wieteke. Ik vraag me af ook de muziek ook niet geschreven op de karakters; Wieteke een zacht karakter dus rustige muziek, Willem een fel karakter dus hard. Net zo als de zon en de maan bij Pastorale.

Quadkwibus schreef:
Kennen we nog nummers waarin twee volledig verschillende melodieën verweven worden? Paul van Vliet doet hetzelfde in 'Boven op de boulevard' maar andere voorbeelden ken ik niet (of ik kan er niet opkomen :-) ).

http://www.youtube.com/watch?v=CKjAS1ofZKk

Al zou het er niet bijstaan, gezien de kwaliteit weet je wie de componist is ;)
tilanus

Berichtdoor michelvanduivenbode » di 13 aug 2013, 10:36

Als je de beelden ziet is het wel duidelijk waarom ik toedertijd helemaal weg van Wieteke was...wat is ze mooi in dit filmpje.
michelvanduivenbode

Berichtdoor Ted Kerkjes » di 30 sep 2014, 14:19

Ik heb overigens het volledige liedje op YouTube gezet met verschillende beelden: http://www.youtube.com/watch?v=XW7FFxGwpjE.
Ted Kerkjes

Keer terug naar Oebele