Oebele musical met VOF de Kunst en Joris Lutz

Dit forum gaat over die andere jeugdserie met het kinderkoor olv. Henk van der Velde....Hupsakee!

Oebele musical met VOF de Kunst en Joris Lutz

Berichtdoor lennartb » wo 17 sep 2014, 18:50

In 2006 is er een Oebele musical geweest met o.a. VOF de Kunst en Joris Lutz. Kent iemand die?
Zo te zien is daar geen dvd van, wel een cd en die kun je vandaag de dag met een beetje goede wil nog vinden.
Nu vind ik de sound van VOF de Kunst niet echt mijn ding, dus ik heb die cd tot nu toe altijd genegeerd, maar ja, het is iets dat met Oebele te maken heeft, dus een echte fan zou het moeten hebben.

Op de cd staan een aantal titels die ik niet thuis kan brengen als Oebele-liedjes, volgens mij "Kraken", "Een Vreemd huis" en "Theater". Die komen ook niet voor in de uitgebreide liedjescollectie op de Kindertv site. Zijn dit inderdaad nieuw geschreven liedjes voor de musical?
"Maan" is het bekende lied "Als ik later naar de maan ga"? De andere titels op de cd zijn volgens mij allemaal bestaande Oebele-liedjes.

Op de kindertv site is ook niks over die cd te vinden, wel over de Hamelen musical cd.

--
Lennart
lennartb

Re: Oebele musical met VOF de Kunst en Joris Lutz

Berichtdoor ArjanD » wo 17 sep 2014, 20:25

De Oebele-site is nog lang niet af, informatie over de musical zal er in de toekomst ook op komen te staan maar voorlopig concentreer ik me nog op de originele serie.

Van de musical is behalve een cd ook een theaterregistratie gemaakt die de KRO heeft uitgezonden maar die is niet op dvd uitgebracht. Voor de musical heeft Joop Stokkermans vier nieuwe liedjes gecomponeerd ("Maan", "Kraken", "In een vreemd huis" en "Theater") op tekst van Ivo de Wijs. Fragmenten van de cd kunnen beluisterd worden op Muziekweb.
ArjanD

Berichtdoor lennartb » wo 17 sep 2014, 20:58

KinderTV schreef:De Oebele-site is nog lang niet af, informatie over de musical zal er in de toekomst ook op komen te staan maar voorlopig concentreer ik me nog op de originele serie.

Ik denk dat je het de komende tijd megadruk hebt met de cd-box (van de originele serie) en dat er niet veel op de website bij komt.

Is Joris Lutz familie van Luc Lutz?

--
Lennart
lennartb

Berichtdoor GM1970 » wo 17 sep 2014, 22:34

KinderTV schreef: Voor de musical heeft Joop Stokkermans vier nieuwe liedjes gecomponeerd ("Maan", "Kraken", "In een vreemd huis" en "Theater") op tekst van Ivo de Wijs. Fragmenten van de cd kunnen beluisterd worden op Muziekweb.

Volgens mij komen die liedjes uit musicals die Ivo de Wijs en Joop Stokkermans eerder schreven voor de Stichting Jeugdkomedie Amsterdam.
GM1970

Berichtdoor Mrs.Marsj » vr 19 sep 2014, 11:58

Joris Lutz is de zoon van Luc Lutz.
En Oebele de musical.... ik vond het weinig met Oebele te maken hebben. We waren met een heel stel van het koor naar de première en hadden allemaal een beetje datzelfde gevoel van .... nee, dit is Oebele niet. Denk ook niet dat Oebele makkelijk in een musical was te vangen.
Mrs.Marsj

Berichtdoor lennartb » vr 19 sep 2014, 17:51

Nu we het toch over de familie Lutz hebben: Hoort Pieter Lutz (Ambtenaar Ogterop 1) er ook bij?

Hoe was je gevoel bij de Hamelen musical? Uiteraard is die musical ook niet hetzelfde als de originele tv-serie. Niet onaardig gedaan als ik de dvd zie. Maar ze hebben toch stukken van het verhaal op een manier aan elkaar geplakt zoals ze oorspronkelijk niet waren en ook liedjes in een andere context gezet. Je moet natuurlijk wat als je meer dan 30 uur tv terug wilt brengen tot één avond. Maar vond je die Hamelen musical meer erop lijken, dan de Oebele-musical?

--
Lennart
lennartb

Berichtdoor Mrs.Marsj » za 20 sep 2014, 17:19

Pieter Lutz is de broer van Ton en dus de oom van Joris.

De eerste keer dat ik de Hamelen musical zag had ik er best moeite mee. Maar net wat je zegt... vat maar eens 45 afleveringen samen binnen het tijdsbestek en de mogelijkheden van een musical.
Sommige dingen vond ik best leuk gevonden, andere vond ik nergens op slaan, maar dat is vast heel persoonlijk. Toen ik de 2e keer ging ( had vrijkaartjes gewonnen, anders had ik vast geen 2e keer gegaan) dacht ik... nu ga ik er eens heel onbevangen naar kijken (voor zover mogelijk).
En als ik het samen zou moeten vatten, dan had het in ieder geval een veel hoger Hamelengehalte dan de Oebelemusical een Oebelegehalte had.
Ik vond Wenzela heel sterk, maar ergerde me bijv. aan de overdreven krakende stem van Gruizelgruis. Loeki natuurlijk charmant en nog steeds een mooie stem. De arrangementen verrassend.
Mrs.Marsj

Berichtdoor lennartb » za 20 sep 2014, 17:50

Bedankt voor de informatie. Dat van de broers Ton, Pieter en Luc Lutz en Lucs zoon Joris had ik natuurlijk achteraf ook gewoon op Wikipedia kunnen vinden.

Een verhaal in een ander formaat is waarschijnlijk altijd wennen. Het boek was beter dan de film en dat soort dingen. Ben benieuwd hoe Harrie Geelens Hamelenboek wordt, zie daar echt naar uit.

Ik vond de musical best mooi toen ik hem zag op dvd, maar nu ik de echte verhaallijnen van de serie ken, dan is het verhaal van de serie veel mooier.

Overigens heb ik nu de cd van de Oebele-musical. Hij zat zelfs nog nieuw in cellofaan, maar het doosje was wel gebroken. Daar kom je pas achter als je hem openmaakt. Gelukkig heb ik massa's van die cd-doosjes, dus dat komt goed. Die vier extra liedjes vind ik op zichzelf helemaal niet onaardig, maar het zijn GEEN Oebele-liedjes. Van sommige Oebele-liedjes op die cd vind ik de uitvoering best leuk, soms erg wennen, maar het origineel blijft natuurlijk altijd het best. Gelukkig is er niet al teveel aan de teksten geknoeid, behalve de coupletten van Welkom in Oebele (maar die veranderden ook per uitzending) en het laatste couplet van "In een stad". Een koster die van narigheid uit het galmgat gesprongen was, daar kon men blijkbaar niks meer mee.

--
Lennart

--
Lennart
lennartb

Keer terug naar Oebele