Oebele dvd/cd-box

Dit forum gaat over die andere jeugdserie met het kinderkoor olv. Henk van der Velde....Hupsakee!

Oebele dvd/cd-box

Berichtdoor ArjanD » za 26 nov 2011, 09:59

Op 18 mei 2011 is de dvd/cd-box van Oebele uitgebracht. Ik heb het initiatief genomen voor deze uitgave en de samenstelling verzorgd, en ook de teksten geschreven voor de website Oebele.
In het gastenboek (dat geplaagd wordt door spam) heb ik tot nu toe niet gereageerd op vragen over de box omdat een forum mij daar beter geschikt voor lijkt, daarom heb ik nu dit topic geopend.

Eén van de meest gestelde vragen is: Waarom zijn niet alle liedjes, of in ieder geval alle liedjes die op LP zijn utgebracht, op de box gezet?
Dit heeft te maken met de rechten. De liedjes die op LP zijn uitgebracht, zijn een paar keer van eigenaar veranderd en nu in handen van Universal, en niet zoals de serie eigendom van de KRO. Voor de bonuscd moest dus extra worden betaald, en een tweede cd zou de box een stuk duurder hebben gemaakt. Het was op zich al een klein wonder dat Universal akkoord ging met 20 liedjes op cd, hiervoor wordt zelden of nooit toestemming gegeven.

Als er nog meer vragen zijn over de Oebele-box dan hoor ik dat graag. ;)
ArjanD

Re: Oebele dvd/cd-box

Berichtdoor Maarten » za 26 nov 2011, 10:04

KinderTV schreef:Op 18 mei 2011 is de dvd/cd-box van Oebele uitgebracht. Ik heb het initiatief genomen voor deze uitgave en de samenstelling verzorgd, en ook de teksten geschreven voor de website Oebele.
In het gastenboek (dat geplaagd wordt door spam) heb ik tot nu toe niet gereageerd op vragen over de box omdat een forum mij daar beter geschikt voor lijkt, daarom heb ik nu dit topic geopend.

Eén van de meest gestelde vragen is: Waarom zijn niet alle liedjes, of in ieder geval alle liedjes die op LP zijn utgebracht, op de box gezet?
Dit heeft te maken met de rechten. De liedjes die op LP zijn uitgebracht, zijn een paar keer van eigenaar veranderd en nu in handen van Universal, en niet zoals de serie eigendom van de KRO. Voor de bonuscd moest dus extra worden betaald, en een tweede cd zou de box een stuk duurder hebben gemaakt. Het was op zich al een klein wonder dat Universal akkoord ging met 20 liedjes op cd, hiervoor wordt zelden of nooit toestemming gegeven.

Als er nog meer vragen zijn over de Oebele-box dan hoor ik dat graag. ;)

Hoezo wordt daar zelden of nooit toestemming voor gegeven? Lijkt me dat ze juist geld willen verdienen door (bijvoorbeeld) die liedjes op CD (te laten) uitbrengen.
"Niemand weet, niemand weet, dat het repelsteeltje..."
Maarten
Admin

Berichtdoor ArjanD » za 26 nov 2011, 10:11

Universal is een maatschappij die alles zoveel mogelijk in eigen beheer wil uitgeven. Van Oebele hebben ze tot nu toe geen eigen uitgave gemaakt (maar wie weet...), daarom hadden ze ook toestemming kunnen weigeren, met het oog op een eventuele eigen uitgave in de toekomst.
ArjanD

Berichtdoor GM1970 » za 26 nov 2011, 21:43

Hallo Arjan,

Een variant op de vraag waarmee je zelf al kwam: waarom zijn niet alle liedjes uit het B&G-archief op dvd verschenen?
(Bang in het donker, Gekkenwerk en een trollenliedje)

Was de beeldkwaliteit hiervan te slecht? Of zijn ze gewoon niet opgenomen in de selectie?

Het zegt overigens niets over de dvd-box,want die vind ik fantastisch. Bedankt dat je dit initiatief hebt genomen.

Groet,

Guido
GM1970

Berichtdoor Maarten » za 26 nov 2011, 21:46

GM1970 schreef:Hallo Arjan,

Een variant op de vraag waarmee je zelf al kwam: waarom zijn niet alle liedjes uit het B&G-archief op dvd verschenen?
(Bang in het donker, Gekkenwerk en een trollenliedje)

Was de beeldkwaliteit hiervan te slecht? Of zijn ze gewoon niet opgenomen in de selectie?

Het zegt overigens niets over de dvd-box,want die vind ik fantastisch. Bedankt dat je dit initiatief hebt genomen.

Groet,

Guido

Over Bang in het donker heeft Ria al eens gezegd dat dat materiaal geen meerwaarde vormt/vormde voor de box, onder andere omdat er veel "zwartfilm" (waarin men beelden uit de studio plakte) inzit.
Maarten
Admin

Berichtdoor GM1970 » za 26 nov 2011, 22:09

Dat filmpje ken ik inderdaad. En daarvan kan ik me voorstellen dat het niet is meegenomen.
En toch, jammer...
GM1970

Berichtdoor ArjanD » za 26 nov 2011, 22:41

Het klopt inderdaad dat 'Bang in het donker' veel zwartfilm bevat, meer dan de helft van het lied, daarom konden we het niet gebruiken. Het filmpje zelf was al heel donker. Ook 'Gekkenwerk' had meer dan de helft zwartbeeld.
Er waren meer opnamen met zwartbeelden (onder andere 'In een wippie' en 'Werken als een paard'), maar dat heeft onze technicus heel mooi weggewerkt. 'Trollentrappel' was helaas zoek bij Beeld en Geluid, net als het animatiefilmpje 'Gerda de melkfles' van Harrie Geelen uit de eerste aflevering.
ArjanD

Berichtdoor Maarten » za 26 nov 2011, 23:04

KinderTV schreef:Het klopt inderdaad dat 'Bang in het donker' veel zwartfilm bevat, meer dan de helft van het lied, daarom konden we het niet gebruiken. Het filmpje zelf was al heel donker. Ook 'Gekkenwerk' had meer dan de helft zwartbeeld.
Er waren meer opnamen met zwartbeelden (onder andere 'In een wippie' en 'Werken als een paard'), maar dat heeft onze technicus heel mooi weggewerkt. 'Trollentrappel' was helaas zoek bij Beeld en Geluid, net als het animatiefilmpje 'Gerda de melkfles' van Harrie Geelen uit de eerste aflevering.

Beeld en Geluid, een archiefinstelling die iets kwijt is.....*zucht*
Maarten
Admin

Berichtdoor GM1970 » ma 28 nov 2011, 20:58

Bedankt trouwens voor je reactie, Arjan.

Jammer van die drie liedjes, maar die andere liedjes die jij noemde zijn inderdaad prima bewerkt.
GM1970

Berichtdoor Margherita » do 15 dec 2011, 20:22

Dat liedje van In een wippie (kun je komen in Chicago of in Rome - ik neem aan dat het die is?) staat wel op youtube! Voor de liefhebbers ;-)
De dichtstbijzijnde prinses in nood gaat voor!
Margherita

Volgende

Keer terug naar Oebele